/Media

Crossmedia

Print en online lijken elkaars tegenpolen, maar wanneer beide middelen op een goede manier worden gecombineerd noemen we dat Crossmedia.

Dus dat je boodschap op verschillende manieren en via verschillende kanalen wordt verteld. Al deze verschillende kanalen dragen bij aan de totale beleving.

Vaak zetten bedrijven losse communicatiemiddelen in, met vaak teleurstellende resultaten. Omdat het ene communicatiemiddel het andere niet versterkt of ondersteund.

Content  maar via één kanaal publiceren is niet meer van deze tijd.

Enkele voorbeelden van Crosmediale campagnes zijn bijvoorbeeld:

  • Het gebruiken van een QR code om print te combineren met de techniek van een smartphone
  • een direct mail actie (e-mailnieuwsbrief) met een URL die je naar een website brengt waar je bijvoorbeeld een code kan invullen is ook crossmedia.

Elk mediakanaal heet zijn voordelen en nadelen. Door het optimaal benutten van ieder kanaal kan je jouw boodschap beter overbrengen aan ieder doelgroep.

Je doelgroep bevindt zich immers niet op één platformen. Denk aan social media.

Door je boodschap crossmediaal over te brengen, dus via meerdere kanalen, bereik je ook doelgroepen die je anders moeilijk of niet zou hebben bereikt

Zorg wel voor een goede samenhang tussen de verschillende kanalen. Dat het ene medium het ander versterkt of ondersteund. Vooraf breng je duidelijk in kaart welke content je voor welk medium je gaat gebruiken. Welke content kan je op meerdere mediakanalen inzetten? Het vergt van te voren wat meer tijd, maar als je eenmaal alles in kaart hebt, leveren crossmediale campagnes op de lange termijn  meer voordelen op zoals kostenbesparing.

Om een goede Crossmediale strategie te maken is het belangrijk om een “hoofd” kanaal te kiezen. Vaak is dit de website of een printuiting. Vanuit daar beslis je welke content je op welke kanalen gaat plaatsen.

Heb je hulp nodig bij je crossmedia strategie? Of weet je niet welke mediakanalen je kan gebruiken voor je boodschap? Neem dan contact met ons op.